Menu

CRM løsningens kundestrategi

En af de grundlæggende elementer i CRM løsningen er kundestrategien og at få styr på alle kundestamdata. En kundestrategi skal hjælpe med at afklare, hvilke kunder din virksomhed ønsker at arbejde med. CRM løsningens kundestrategi er vigtig for at sikre en succesfuld implementering af CRM.

Et rigtig godt udgangspunkt kan være, at få lavet en analyse af de bestående kunder. Hos rigtig mange virksomheder generer 20% af kunderne 80% af omsætningen. Men blandt de 80% af kunderne som genererer en lav indtjening, kan der jo gemme sig et større potentiale. Så det er vigtig at i finder frem til de karakterer, som kendetegner en god kunde. Det kan for eksempel være kundens potentiale, størrelse, beliggenhed, branche, kreditvurdering eller andet.

Udfylder du formularen i højre side og skriver “kundeanalyse” i kommentarfeltet, så sender vi dig kvit og frit et oplæg på, hvordan en kundeanalyse kan gennemføres.

CRM løsningens kundestrategi

Når din virksomhed har fastlagt en kundestrategi, så gælder det om at afklare ,hvordan i ønsker at supportere jeres kunder. Det er jo ikke sikkert alle kunder skal behandles ens. Derfor kan det give mening af inddele kunderne i kategorier ud fra et uudnyttet potentiale. For eksempel i A, B, C-kategorier. Men husk det skal ikke kun være ud fra den historiske omsætning, for så ser i ikke det uudnyttede potentiale.

Når inddelingen er på plads, så gælder det om at sikre, at alle medarbejdere ved, hvilken support de enkelte kunder er skal have. Det er først når denne øvelse er på plads, at i vil kunne mærke hvad det kommer til at betyde for bundlinjen. For eksempel hvor ofte skal en A-kunde kontaktes eller skal en C-kunde kun vedligeholdes.

Så kundestrategien behøver ikke være noget stort og kompleks.

Få en uforpligtende snak

Vil du høre mere om vores kundetilpassede CRM løsninger? Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt